Friday, November 04, 2011

Mimosa Pudica

             
Do not Maim your Iman,Cover Yourself.

Tudung....Yang mana pilihan hati?
a)Shawl
b)Pashmina
c)Hana Tajima
d)Yuna

??? Yang penting.,ikut syarak.
Cover everything that Allah ask you to,simpan untuk yang Dia halalkan..(^.^)v
tudung hati
tudung percakapan
tudung perbuatan

***tudung makanan(ada lalat,langau)
                         
"Jom Beriman Sejenak " 2jenak,3jenak..jenak-jenak..(amaran!!! jangan ikut tatabahasa nii =))

Mimosa Pudica , 'Touch Me Not' , Semalu
Allah tidak ciptakan sesuatu melainkan ianya pasti akan berikan manfaat kepada kita hambaNya.

---Something to ponder---

Jom Taqarrub,dekat dengan Allah.


MALU adalah sifat terpuji kerana sesiapa yang memilikinya akan terlepas daripada segala kejahatan disebabkan sifat malu menghalang seseorang melakukan kesalahan serta kemungkaran.
Malu juga akan meninggikan darjat keimanan seseorang seperti sabda Rasulullah SAW bermaksud:
“Sifat malu itu akan menghasilkan kebaikan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Kesimpulan yang boleh dibuat apabila melihat kemungkaran seperti rasuah dan pergaulan bebas ialah mereka sudah hilang sifat malu kerana tergamak melakukan perbuatan dilarang Allah.
Hilang malu menjadikan seseorang melakukan maksiat sesuka hati seperti dijelaskan sabda Rasulullah SAW bermaksud:
“Jika engkau tidak rasa malu, perbuatlah apa saja yang engkau mahu.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Bukhari)
Perasaan tidak takut dosa atau azab Allah hanya ada pada mereka yang kering rasa malu dalam jiwa untuk melakukan dosa, malah tidak menghiraukan pandangan orang lain.

Mereka yang mempunyai rasa malu termasuk golongan orang beriman kerana malu sebahagian tanda iman seperti dijelaskan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya malu dan keimanan saling berkait, jika salah satunya dikeluarkan yang satu lagi juga akan hilang serentak.” (Hadis riwayat Baihaqi) Diriwayatkan ketika Rasulullah SAW melewati seorang Ansar yang sedang menasihati saudaranya mengenai rasa malu, maka Baginda SAW bersabda yang bermaksud: “Biarlah ia memiliki rasa malu kerana malu itu termasuk dalam keimanan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Sesungguhnya dengan wujudnya rasa malu, seseorang tidak tergamak melakukan hal yang ditegah Islam seperti dinyatakan pendakwah, Amru Khalid dari Mesir dalam tulisannya Akhlaq al-Mukmin:
 “Jiwa (diri) tidak mampu untuk melakukan perbuatan jelek atau sesuatu yang tidak baik. Diri tidak kuat untuk melakukannya. Seorang pemalu tidak sanggup melihat dirinya terhina di hadapan Allah, di hadapan manusia atau di hadapan diri sendiri.”
Rasulullah SAW menghuraikan dengan jelas mengenai malu kepada Allah melalui sabda Baginda yang bermaksud:
“Milikilah rasa malu kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Kami (sahabat) berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya Alhamdulillah kami sudah memiliki rasa malu. Rasulullah bersabda: Bukan sekadar itu, tetapi barang siapa yang malu kepada dengan sesungguhnya, hendaknya menjaga kepalanya dan apa yang ada di dalamnya (mata, telinga, lidah, mulut dan muka), hendaklah ia menjaga perut dan apa yang didalamnya, hendaknya ia mengingat mati dan hari kehancuran. Siapa menginginkan akhirat ia akan meninggalkan hiasan dunia. Siapa yang mengerjakan itu semua bererti sudah malu kepada Allah dengan sesungguhnya.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)
Sebagai insan yang dimuliakan Allah, kita perlu selalu memelihara maruah diri dengan rasa malu. Apabila tindakan bijak diambil, terhindar daripada mencipta dosa sama ada secara zahir atau batin. Apabila diri sudah tidak tahu malu, maka pasti akan dipandang hina, jijik, tidak berharga serta dibenci masyarakat.
Ingatlah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah jika ingin menghancurkan seseorang, Ia akan mencabut rasa malu dari dirinya. Apabila rasa malu itu dicabut (daripadanya), maka engkau akan menemuinya sebagai seorang yang dibenci dan menjijikkan.” (Hadis riwayat Ibn Majah)
source:http://nurjeehan.hadithuna.com/2009/01/malu-penghalang-terjebak-perbuatan-mungkar/



Malu jadi So True, So Great..bilamana malu diletakkan sesuai ditempatnya.

Jangan malu nak lakukan kebaikan
Jangan malu nak beribadah
Jangan malu untuk hijrah,untuk belajar lagi tentang islam.
-kena betul pada niat,pada tempat,pada sahabat-

 p/s nak ilmu,kena dengan cara yang betul,Jaga ikhtilat,elak maksiat. =)
REMINDER FOR ME and you.....

No comments:

Post a Comment